Świat się zmienia. Przekonanie, że ludzie pracują tylko dla pieniędzy okazuje się nietrafione we współczesnym świecie. Nowe trendy nabierają mocy: konsumpcjonizm jest już passe, wartością są przeżyte doświadczenia, a nie licznik na koncie bankowym, w cenie jest jakość, a nie ilość. Kluczowy w życiu staje się też sens naszych działań mający wpływ na otoczenie. Świadome życie to element zmiany społecznej, której właśnie jesteśmy świadkami.
Wyobraź sobie świat złożony z przedsiębiorstw społecznych. Jest ich coraz więcej w Polsce i na świecie. Przedsiębiorcy społeczni chodzą tą samą ulicą, wyglądają podobnie do innych, uśmiechają się tak samo, przechodzą obok na ulicy. Pewnego dnia podjęli decyzję, że chcą żyć, pracować i podejmować decyzje zakupowe inaczej niż dotychczas. Zatrzymali się w pogoni za pieniędzmi, większymi zyskami. Rozejrzeli dookoła siebie i zobaczyli, że są ważne społecznie problemy, na które nikt nie odpowiada. Wzięli sprawy w swoje ręce.
<
Muhammad Yunus, laureat Pokojowej Nagrody Nobla
Kim są przedsiębiorcy społeczni?
Są wśród nich zwykli zjadacze chleba, kobiety i mężczyźni, w różnym wieku i z różnymi doświadczeniami zawodowymi. Społecznicy, ale też ci, którzy poszukują nowego pomysłu na siebie na rynku pracy. Działają społecznie, mają misje, rozwiązują problemy i jednocześnie są przedsiębiorcami! Wychodzą z założenia, że każdy może zmieniać świat wokół siebie. To nowy trend na życie według własnych zasad. Ich historie oraz ideę, która za tym stoi pokazujemy w ramach kampanii „Właśnie po to”.
Mogliby być wolontariuszami w fundacjach i innych organizacjach pozarządowych po godzinach swojej pracy. Wybrali jednak prowadzenie biznesu – WŁAŚNIE PO TO – by jednocześnie móc żyć i zarabiać na własnych zasadach oraz odpowiadać na wybraną społeczną potrzebę. Przedsiębiorcy społeczni zarabiają więc, rozwijają się, a wypracowane zyski służą realizacji celów społecznych. Są brakującym ogniwem nowoczesnego świata, w którym liczy się prawo do dobrej pracy oraz rozwiązywanie problemów społecznych, tj. bezrobocia, ubóstwa, niepełnosprawności, braku dostępu do usług publicznych (opieka zdrowotna, usługi opiekuńcze, porządkowe, etc.).
Myśląc o biznesie społecznym, nie musieli mieć pomysłu, który porazi swoją oryginalnością, wystarczyło chcieć uważnie się rozejrzeć, przypatrzeć lokalnym potrzebom i problemom, podążać za pasją. Inspiratorzy kampanii są WŁAŚNIE PO TO, by pomagać tym, którzy zdecydują się na taką zmianę w swoim życiu.
Co możesz zrobić?
W nowej rzeczywistości „Właśnie po to” są również ludzie, którzy nie mają żyłki biznesowej, chcą jednak wspierać ideę solidarności i sprawiedliwości społecznej. Dlatego również Ty – jako obywatel i obywatelka świata „Właśnie po to”, możesz robić zakupy u przedsiębiorców społecznych. Jest w czym wybierać. Możesz jadać w restauracjach i kawiarniach prowadzonych przez niewidomych czy bezdomnych, korzystać z usług szwalni, w których pracują osoby wychodzące z uzależnień, zamawiać usługi porządkowe lub opiekuńcze realizowane przez pracowników 50+ lub uchodźców czy kupować rękodzieło stworzone przez artystów z niepełnosprawnością.
Jeśli natomiast jesteś pracownikiem administracji lub firmy komercyjnej, dla której zamawiasz określone produkty lub usługi – możesz skorzystać z oferty, jaką mają przedsiębiorstwa społeczne wspierające zatrudnianie osób bezrobotnych czy niepełnosprawnych lub stosować klauzule społeczne.